Ce s-a analizat
S-au analizat toate universitățile de stat și private din România, mai exact s-a analizat prezența și calitatea site-urilor oficiale ale acestora. Nu am identificat nicio universitate care să nu aibă un site propriu activ, chiar dacă unele sunt găzduite pe domenii externe sau structuri de subdomenii. Din cele 87 de universități analizate, toate au avut un site activ, fiind luate în calcul doar domeniile principale și paginile web oficiale asociate instituției-mamă. S-a evaluat atât cantitativ, cât și calitativ prezența online a acestor site-uri, într-o manieră obiectivă și bazată pe date, utilizând informații disponibile public. Perioada analizată pentru Indexul 2025 este 1 ianuarie 2025 – 1 iulie 2025. Iar din 1 iulie până în 1 august s-au procesat datele. Metoda prin care au fost strânse datele a fost una manuală. Interpretarea datelor a fost de asemenea realizată manual.
Ce nu s-a analizat și alte observații
Nu au fost analizate campaniile de promovare online desfășurate de universități (ex. Google Ads, Facebook Ads), nici instrumentele de marketing digital integrate în site-uri (ex. pixel, cookie-uri de tracking, retargeting etc.). Nu au fost luate în calcul nici site-urile facultăților, centrelor, institutelor sau ale organizațiilor afiliate universităților. Site-urile cu un design elaborat sau cu un volum mare de conținut nu au primit automat un scor mai mare – utilizatorii pot percepe o supraoptimizare ca pe o experiență de navigare slabă. De aceea, site-urile extrem de încărcate sau cu prea multe componente vizuale pot fi „penalizate” din perspectiva UX.
Variabile analizate
Site-ul este responsive pentru mobil.
Evaluarea capacității site-ului de a se adapta la ecrane mici, cum ar fi telefoanele mobile sau tabletele. Extrem de importantă în contextul unui consum axat aproape exclusiv pe telefon mobil.
- 0 puncte = nu există
- 1 punct = există
Pondere în scor final: x10.
Design vizual modern și coerent
Judecarea aspectului general al site-ului: design actualizat, lizibilitate, consistență cromatică și stilistică.
- 0 puncte = design mai vechi de 2020
- 1 puncte = design între 2020 și 2023
- 2 puncte = design după 2023
Pondere în scor final: x2.
Versiune internațională funcțională
Prezența unei versiuni în engleză sau altă limbă internațională, corect și complet tradusă și actualizată.
- 0 puncte = nu există
- 1 punct = există, dar e incompletă (zone netraduse, pagini nefuncționale)
- 2 puncte = există și e completă
Pondere în scor final: x2.
Motor de căutare intern eficient
Verificarea funcționalității motorului de căutare intern, dacă returnează rezultate relevante și rapide.
- 0 puncte = nu există
- 1 punct = există, dar rezultatele sunt vechi sau incomplete
- 2 puncte = există și rezultatele sunt corecte și complete
Pondere în scor final: x1.
Accesibilitate pentru persoane cu dizabilități
Analiza prezenței funcțiilor de accesibilitate (contrast, mărire text, cititor ecran etc.).
- 0 puncte = nu există modul
- 1 punct = există modul
Pondere în scor final: x5.
Banner GDPR și cookie-uri conforme
Verificarea existenței unui sistem de gestionare a consimțământului pentru cookie-uri, conform GDPR. Punctaj diferit în funcție de tipul de Cookie Banner utilizat, conform cu Schrems 1 sau Schrems 2.
- 0 puncte = nu are banner
- 1 punct = are, dar e Schrems 1 (continuarea navigării e acordul d-voastră (…))
- 2 puncte = are, dar e Schrems 1 îmbunătățit (are buton de refuz)
- 3 puncte = are Schrems 2 (GPDR compliant conform 2025)
Pondere în scor final: x2.
Secțiune de noutăți și anunțuri actualizate
Prezența unei secțiuni active unde se publică periodic anunțuri, știri sau actualizări administrative. S-a punctat prezența a cel puțin 1 postare în ultima lună, iar zona de știri să fie vizibilă pe prima pagină.
- 0 puncte = nu există
- 1 punct = există, dar nu e actualizată/folosită
- 2 puncte = există și are cel puțin 1 postare în ultima lună
Pondere în scor final: x2.
Meniu principal clar și logic
Evaluarea modului în care este organizat meniul site-ului: ierarhie logică, accesibilitate rapidă. S-a depunctat pentru prezența a mai mult de 2 meniuri.
- 0 puncte = site-ul are mai mult de 2 meniuri (principal și secundar)
- 1 punct = site-ul are cel mult 2 meniuri (principal și secundar)
Pondere în scor final: x1.
Date de contact vizibile și clare
Verificarea dacă informațiile de contact (telefon, email, adresă) sunt ușor de găsit și de utilizat, above the fold, fapt care denotă o transparență și invitație la dialog.
- 0 puncte = datele de contact și/sau buton de contact prezente below the fold, ascunse în footer sau inexistente pe prima pagină/landing page
- 1 punct = datele de contact și/sau buton de contact prezente above the fold pe prima pagină/landing page
Pondere în scor final: x3.
Linkuri către rețele sociale oficiale
Prezența unor butoane sau linkuri clare către paginile oficiale ale universității pe rețele sociale. Above the fold, nu ascunse în footerul site-ului.
- 0 puncte = butoane de social media prezente below the fold, ascunse în footer sau inexistente pe prima pagină
- 1 punct = butoane de social media prezente above the fold.
Pondere în scor final: x3.
Informații despre admitere
Informații despre admitere clare și complete, în meniul principal sau secundar, așadar fixe. S-a depunctat pentru prezența informațiilor de admitere exclusiv în slider.
- 0 puncte = nu există buton de admitere permanent prezent în meniu/meniuri
- 1 punct = există un buton de admitere permanent prezent în meniu/meniuri
Pondere în scor final: x3.
Algoritm - pe scurt
Algoritmul de ierarhizare este compus din 11 variabile, fiecare notată cu 1-3 puncte, în funcție de situația fiecărei universități. Fiecare variabilă este ponderată ulterior în funcție de importanța ei în ecuația generală. Scorul maxim posibil este 100%. Toate variabilele și explicațiile acestora sunt mai jos pe pagină.